CONTINGUTS
Els continguts que es treballaran en amb l'implementació d'aquestes activitats es classifiquen segons el cicle de l'etapa de primària en què ens trobem:
Cicle inicial
- Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l'aula.
- Normes bàsiques que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres...
- Producció de textos propis (exposicions, explicacions) amb diferents suports, si s'escau, com les eines TAC.
Separació correcta de les paraules.
Normes ortogràfiques més senzilles i d'ús més freqüent.
Diferències d'ús de la llengua oral i de la llengua escrita.
Comprensió reflexiva dels textos de tipologia diversa, entre els quals els audiovisuals (publicitat de joguines i de productes d'alimentació, entre altres).
Utilització dels textos escrits i audiovisuals com a font d'informació i d'aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
Comprensió de les informacions escrites en diferents formats més habituals de l'aula i de la vida quotidiana.
Cicle mitjà
Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l'aula i l'escola.
Normes que regeixen la interacció oral: torn de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
Estratègies per a la comprensió de textos orals: identificació de la tasca comunicativa, comprensió del lèxic clau, retenció de la informació, comprensió del sentit global...
Comprensió de textos orals de diferents contextos: activitats d'aula, situacions d'aprenentatge en qualsevol àrea, i en la vida quotidiana.
Estratègies per a les cerques d'informació a Internet (cerca de mots claus, ús de cercadors...).
Sentit crític davant d'informacions procedents de textos diversos: publicitat, informatius, relats de ficció, premsa...
Coherència i cohesió en l'organització del text.
Utilització d'eines de consulta i revisió per a la producció de textos escrits.
Diferències d'ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simulades.
Reflexió lingüística sobre la construcció de paraules, frases i textos.
Normes ortogràfiques treballades a 1r i 2n.
Normes ortogràfiques constants (que no tenen excepcions).
Normes bàsiques sobre l'accentuació gràfica: reconeixement de les síl·labes d'un mot, accent greu i agut, paraules agudes, planes i esdrúixoles.
Reconeixement del valor social de les normes ortogràfiques en la comunicació.
Cicle superior
Interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l'aula i de l'escola.
Normes que regeixen la interacció oral: torns de paraula, to de veu, respecte per les opinions dels altres.
Estratègies per a la producció de textos orals: planificació a partir d'un guió o esquema, utilització de suports digitals, memorització, assaig...
Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d'aula, situacions d'aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en els mitjans de comunicació.
Producció de textos orals de diferents tipus i formats de l'àmbit personal i escolar amb preparació prèvia, i adaptant l'entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
Adequació del registre (formal o informal) a la situació comunicativa.
Comprensió del sentit global i específic d'un text de tipologia diversa en diferents formats i suports identificant les informacions literals i inferencials.
Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: narracions, explicacions, descripcions, diàlegs, notícies, receptes, còmics...
Coherència i cohesió en l'organització i estructura del text, segons la seva tipologia específica.
Utilització de programari informàtic per escriure textos.
Valoració dels avenços de cadascú en escriptura i consciència de les mancances i confiança en un mateix per poder millorar.
Diferències d'ús de la llengua oral i de la llengua escrita en situacions comunicatives reals o simu- lades segons el tipus de text.
Elements específics bàsics dels textos digitals i audiovisuals.
Normes ortogràfiques treballades en cursos anteriors.
Normes ortogràfiques constants i introducció de normes d'excepció i excepcions.
Escriptura de mots amb dificultat ortogràfica.
Confiança en la pròpia capacitat per aprendre llengua i en les situacions d'aprenentatge compar- tit.